Druhé najčastejšie onkologické ochorenie u mužov

Rakovina prostaty patrí medzi najčastejšie zhubné ochorenia u mužov nad 50 rokov. Na vzniku rakoviny prostaty sa podieľajú viaceré rizikové faktory. Významná je napríklad úloha testosterónu. Výskyt karcinómu prostaty významne ovplyvňuje aj spôsob stravovania. Vo vyspelých krajinách s vysokým príjmom bielkovín a živočíšnych tukov je výskyt karcinómu prostaty podstatne vyšší ako v krajinách, kde prevláda strava vegetariánskeho charakteru chudobná na cholesterol a bohatá na vlákniny a fytoestrogény. Karcinóm prostaty je  častejší  aj u obéznych pacientov, čo súvisí s vysokým príjmom tukov s obsahom cholesterolu a s nedostatkom fyzickej aktivity.

„Riziko vzniku karcinómu prostaty je  vyššie, ak sa karcinóm vyskytol v prvostupňovom príbuzenstve,“ vysvetľuje Doc. MUDr. Ivan Minčík, PhD., predseda Slovenskej urologickej spoločnosti. Najpodstatnejšie je nepodceňovať prevenciu, ktorá je vhodná pre všetkých mužov v tejto vekovej skupine.

Dal som to a som na to hrdý

V hokeji jeden zápas rozhoduje o víťazstve a prehre. V živote môže rozhodnúť o živote a smrti. Myšlienku a kampaň podporil známy hokejista Róbert Pukalovič, ktorý prostredníctvom motivačného videa vyzýva aj ostatných mužov k preventívnym urologickým prehliadkam. „Ja som to dal a som na to hrdý. Neboj, dáš to aj ty,“ odkazuje vo videu ostatným mužom.

Doc. MUDr. Ivan Minčík, PhD., vysvetľuje, prečo by muži prevenciu zanedbávať nemali. „Rakovinu prostaty má na Slovensku takmer 9 000 mužov. Napriek tomu, že je to jedno z najčastejších onkologických ochorení u mužov, väčšina z nich na preventívne prehliadky nechodí. Práve preto na rakovinu prostaty zomrie ročne takmer 600 Slovákov.  Preventívne prehliadky pomáhajú odhaliť ochorenie včas a môžu tak zachrániť život,“ vysvetlil.

Do slovenského Movembra sa môže zapojiť každý

Iniciatíva Movember vznikla v roku 2003 ako snaha oživiť starý módny trend, popularitu pánskych fúzov. Neskôr z nej však tvorcovia spravili príležitosť pripomenúť si na rakovinu prostaty a upozorniť na význam prevencie. Oficiálne v súčasnosti movembrové kampane robí 21 štátov.

Slovenská asociácia hráčov ľadového hokeja (SIHPA) podporuje Movember už tretí rok. Tento rok sa pridali aj ďalší partneri. „Tešíme sa, že tento rok môžeme cez aukciu špeciálnych movembrových dresov venovať výťažok občianskym združeniam, ktoré dlhodobo bojujú proti rakovine a podporujú slovenských onkologických pacientov a ich rodiny,“ vysvetľuje dobročinný zámer prezident SIHPA Oliver Pravda.

Pridajte s k hrdinom kampane

Do kampane sa môže zapojiť každý. Stačí sa odfotiť s fúzami, či už skutočnými alebo nakreslenými, uverejniť ich na sociálnej sieti Facebook alebo Instagram a pripojiť hashtag #dalsom.